Projectes

Projecte actual

Projecte actualProyecto PGSAN

Actualment Alinua està col·laborant en el projecte d'investigació PGSAN: Seguretat alimentària en població Gitana. Aquest projecte ha sigut concedit per la Càtedra de Cultura Gitana de la Universitat d'Alacant al novembre de 2019.

Projectes anteriors

Projecte UniHcos

Alinua ha col·laborat en el projecte UniHcos, un projecte d'investigació tipus cohorts que pretenia conèixer com influeixen els estils de vida durant l'etapa universitària en la salut. Conèixer els factors que determinen els estils de vida dels universitaris, permetrà la posada en marxa de programes i intervencions que faciliten la promoció d'estils de vida saludables. Aquest projecte ha sigut finançat pel Ministeri de Sanitat, polítiques socials i igualtat, a través del Pla Nacional sobre Drogues, on participen les Universitats de Cantàbria, Granada, Huelva, Jaén, Lleó, Salamanca, Vigo i la Universitat d'Alacant es va incorporar en el 2013. La cohort per tant, estarà formada per estudiants d'aquestes universitats. http://www.unihcos.com

Projecte RICUA

Alinua ha col·laborat, al costat d'Universitat Saludable, en el projecte de Risc Cardiovascular de la Universitat d'Alacant (RICUA) amb l'estudi dels factors de risc cardiovascular en els treballadors de la Universitat d'Alacant. L'objectiu d'aquest projecte era determinar la prevalença dels factors de risc deenfermedad cardiovascular en els treballadors de la Universitat d'Alacant per a avaluar la necessitat de dissenyar una intervenció en aquesta població.

D'aquest projecte es va poder concloure que els hàbits alimentaris dels treballadors (PAS i PDI) de la UA s'assemblaven al patró alimentari de dieta mediterrània, considerat saludable. La majoria dels participants presentava un pes adequat, consumia oli d'oliva diàriament, no fumava i practica activitat física de manera regular. Cal destacar aspectes no tan positius com que el 50% de la població a estudi no consumia verdures i hortalisses diàriament. Un 32,3% va declarar consumir rebosteria industrial totes les setmanes i el 34,9% i 15,2% del PAS/PDI, respectivament, patia hipercolesterolèmia i hipertensió respectivament.

A més es van proposar una sèrie de línies d'actuació respecte als resultats oposats:

• En els serveis de restauració col·lectiva:
    • Retirar els salers de les taules i que aquests siguen sol·licitats al personal, amb l'objectiu d'aconseguir una reducció de l'addició de sal en els menjars.
    • Augmentar l'oferta i quantitat de plats elaborats a base de verdures i hortalisses. I que no siguen exclusivament guarnicions.
    • Adequar les tècniques culinàries per a millorar el valor nutritiu i evitar l'aportació de greixos, principalment en els plats elaborats a partir de verdures i hortalisses.
    • Major visibilitat i oferta de fruites per als esmorzars i menjars. Es recomana la utilització de fruites de temporada, en tenir un menor cost, major aportació nutricional i millor sabor.
  • Formació del PAS i PDI amb oferta de cursos de formació sobre el maneig dietètic-nutricional en malalties cardiovasculars, dirigit a població malalta i/o en risc.
  • Altres recomanacions:
    • Oferta de llet sense lactosa i begudes vegetals (soja, avena, ametla, arròs, etc.).
    • Si la proposta anterior s'ofereix, ha de ser identificada i visible per l'usuari.
    • Se suggereix la inclusió de fonts d'aigua potable al campus universitari per a fomentar la correcta hidratació de la població universitària

Gabinet d'Alimentació i Nutrició

Facebook: https://www.facebook.com/GabineteAlinUA/