Pràcticum

Informació General

Les assignatures PRÀCTICUM del Grau en Infermeria es realitzen en els centres sanitaris i soci-sanitaris públics i privats de la província d'Alacant, on l'estudiant puga adquirir les competències de la seua titulació.

Per a cada assignatura Pràcticum s'assignarà a l'alumnat un període, centre, unitat, tutor/a acadèmic/a i tutor/a clínic-assistencial a través de l'APLICACIÓ PRÀCTICUM. L'alumnat no podrà matricular-se de més assignatures Pràcticum que períodes ordinaris existents per a la seua realització en cada curs acadèmic. L'horari de realització estarà en funció de l'organització del centre de pràctiques i en la mesura que siga possible se seguirà el torn laboral del tutor/a clínic-assistencial assignat.

L'assignació de tutor/a clínic-assistencial. podrà efectuar-se en alguns casos durant el començament de la pràctica.

Els responsables en la gestió i procés de les assignatures Pràcticum són:

  • Coordinadora de les assignatures Pràcticum: Prof. Rocío Juliá Sanchís
  • Responsable gestió administrativa en la Facultat: María C. Bernabeu González
  • Professorat coordinador/responsable d'assignatura (consultar en Guies Docents): S'encarrega de la coordinació docent del professorat de l'assignatura, així com de l'emplenament i actualització de la guia docent. També és responsable del tancament i signatura d'actes de qualificació de l'alumnat.
  • Coordinador/a del centre de pràctiques (consultar més a baix): S'encarrega de la gestió y assignació de tutors/es clínic-assistencials en les unitats dels centres de pràctiques en coordinació amb la Facultat i la Direcció d'Infermeria o Responsable de Docència del Centre de Pràctiques.
  • Professor/a responsable de l'estudiant: Es el tutor/a acadèmic/a de la Facultat que s'encarrega del seguiment i orientació de l'estudiant, per a la consecució de les competències de cada assignatura, així com de la seua avaluació.
  • Tutor/a de la unitat de pràctiques: Es el professional clínic-assitencial que s'encarrega de la formació pràctica de l'estudiant i de la seua avaluació a través de l'app Pràcticum. (Manual del Tutor).
GUIES DOCENTS

27014 Pràcticum I Infermeria comunitària I
27018 Pràcticum III Salut i cures d'infermeria en cicle vital
27017 Pràcticum IV Fonaments d'infermeria i cures d'infermeria de l'adult I
27046 Pràcticum XIV Cures d'infermeria de l'adult I
27047 Pràcticum XV Cures d'infermeria de l'adult I

27015 Pràcticum II Infermeria comunitària II
27026 Pràcticum VII Cures d'infermeria de l'adult II
27027 Pràcticum VIII Cures d'infermeria de l'adult II
27028 Pràcticum IX Cures d'infermeria de l'adult II
27048 Pràcticum V-VI Cuidats a la mare i al xiquet

27039 Pràcticum X Cures d'infermeria en unitats especialitzades I
27041 Pràcticum XI Cures d'infermeria en salut mental i intervenció comunitària
27042 Pràcticum XII Cures d'infermeria en geriatria i cures pal·liatives
27044 Pràcticum XIII Cures d'infermeria en unitats especialitzades II

Orientació al Pràcticum curs 2021-22: Dia 28 de juny a les 13'00 h (próximament es publicará l'enllaç a la reunió en Anuncis UACloud).

CENTRES VINCULATS als grups de matrícula: Alumnat de 2n curs - Alumnat de 3r curs - Alumnat de 4rt curs

Aclaració:

Alumnat de 2n curs (que acaba les assignatures teoric-pràctiques en semestre 1).
Alumnat de 3er curs (que realitza assignatures Pràcticum I, III, IV, VII i XV en semestre 1 i Pràcticum II, V-VI, VIII i IX en semestre 2).
Alumnat de 4rt curs (que realitza assignatures Pràcticum II, V-VI, VIII i IX en semestre 1 i Pràcticum X, XI, XII i XIII en semestre 2).

Unitats de pràctiques relacionades amb els objectius a complir en cada assignatura:

AsignaturasV

 

La realització de pràctiques clíniques continuarà estant supeditada a les directrius ordenades per la Conselleria de Sanitat.

Períodes aprobats en Junta de Centre:

Període 1: 13/09/2021 a 06/10/2021
Període 2: 07/10/2021 a 03/11/2021
Període 3: 04/11/2021 a 29/11/2021
Període 4: 30/11/2021 a 23/12/2021
Període 5: 10/01/2022 a 02/02/2022
Període 6: 03/02/2022 a 28/02/2022
Període 7: 01/03/2022 a 24/03/2022
Període 8: 25/03/2022 a 28/04/2022
Període 9: 29/04/2022 a 24/05/2022
Període 10:25/05/2022 a 17/06/2022

RECUPERACIÓ dia: L'alumnat només podrà faltar algun dia per causa motivada i justificada documentalment al tutor/a acadèmic i tutor/a clínic-assistencial. La recuperació d'aqueix dia podrà ser en dissabte o a partir de la finalització de l'últim Pràcticum. En tot cas la data serà consensuada entre l'alumnat, tutor/a acadèmic i tutor/a clínic-assistencial.

RECUPERACIÓ assignatura: Només hi haurà un període de recuperació d'una assignatura Pràcticum per curs en cas de suspens o que la Facultat considere l'excepcionalitat de la situació de l'estudiant, per la qual cosa l'alumnat haurà de realitzar la consulta a la professora coordinadora de les assignatures Pràcticum i l'avaluació es realitzarà en convocatòria C4.

Període vacacional i dies festius:

  • 9 d'octubre: Dia de la Comunitat Valenciana
  • 12 d'octubre: Festa Nacional
  • 1 de novembre: Dia de tots els Sants
  • 6 de desembre: Dia de la Constitució
  • 8 de desembre: Festiu Immaculada Concepció
  • del 23 de desembre al 6 de gener: període vacacional de Nadal
  • 19 de març: Sant Josep
  • del 14 al 22 d'abril: període vacacional de Setmana Santa
  • 25 d'abril: Sant Vicent Ferrer
  • 28 i 29 d'abril: Santa Faç

Durant aquest curs la realització de pràctiques estarà supeditada a les directrius ordenades per la Conselleria de Sanitat derivades de la situació actual de pandèmia.

Les pràctiques dels estudiants que hagen cursat les assignatures teòriques de 3er curs en segon semestre es realitzaran: del 04/05/2021 al 26/05/2021 i dels estudiants que hagen cursat assignatures teòriques de 4rt curs en segon semestre es realitzaran: del 21/06/2021 al 16/07/2021.

Les pràctiques dels estudiants que hagen cursat assignatures teòriques de 4rt curs en primer semestre es realitzaran:

del 21/01/2021 al 16/02/2021
del 17/02/2021 al 12/03/2021
del 15/03/2021 al 23/04/2021
del 26/04/2021 al 20/05/2021

RECUPERACIÓ dia: L'alumnat només podrà faltar algun dia per causa motivada i justificada documentalment al tutor/a acadèmic i tutor/a clínic-assistencial. La recuperació d'aqueix dia podrà ser en dissabte o a partir de la finalització de l'últim Pràcticum. En tot cas la data serà consensuada entre l'alumnat, tutor/a acadèmic i tutor/a clínic-a.

RECUPERACIÓ assignatura: Només hi haurà un període de recuperació d'una assignatura Pràcticum per curs en cas de suspens o que la Facultat considere l'excepcionalitat de la situació de l'estudiant, per la qual cosa l'alumnat haurà de realitzar la consulta a la professora coordinadora de les assignatures Pràcticum i l'avaluació es realitzarà en convocatòria C4.

Període vacacional i dies festius:

  • 9 d'octubre: Dia de la Comunitat Valenciana
  • 12 d'octubre: Festa Nacional
  • 1 de novembre: Dia de tots els Sants
  • 6 de desembre: Dia de la Constitució
  • 8 de desembre: Festiu Immaculada Concepció
  • del 23 de desembre al 6 de gener: període vacacional de Nadal
  • 19 de març: Sant Josep
  • de l'1 a l'11 d'abril: període vacacional de Setmana Santa
  • 12 d'abril: Sant Vicent Ferrer
  • 15 i 16 d'abril: Santa Faç
  • 3 de maig: Festiu
CENTRES DE PRÀCTIQUES 

COORDINADOR/A

( Directori PROFESSORAT )

HOSPITAL ALCOI REVERT GANDIA, ROSA
HOSPITAL G.U. ALACANT IÑESTA SALCEDO, SANDRA (Resp. formació Hospital )

ISABIAL

VALÈNCIA ZULUETA, MAYVIC

HOSPITAL SANT VICENT

ESCRIBANO CUBES, SILVIA

HOSPITAL MARINA ALTA (La Pedrera i MarinaSalut de Dénia)

MONTANER LOSADA, JOAN MARTIN
HOSPITAL G.U. ELX PEÑA RODRIGUEZ, ANTONIO
HOSPITAL ELDA PERPIÑÁ GALVAÑ, CARMEN
HOSPITAL MARINA BAIXA (la Vila Joiosa) CARRIÓN CARDONA, SONIA (Resp. Formació Hospital)
HOSPITAL ORIOLA LLOR GUTIERREZ, LUIS
HOSPITAL SANT JOAN CLEMENT IMBERNON, JOAN
HOSPITAL VINALOPOSALUT i
HOSPITAL TORREVELLA
TORRES FIGUEIRA, MARÍA (Resp.formació Hospital Vinaloposalud)
CLÍNICA VISTAHERMOSA LILLO CRESPO, MANUEL
HOSPITAL VITHAS MEDIMAR

NÚÑEZ FIGUEROA, ELENA (Direcció d'Infermeria de l'hospital)
VALERA MOLTÓ, REBECA I. (Supervisora infermeria)

DEPARTAMENT SALUT ALCOI (AT. PRIMÀRIA) LÓPEZ CASANOVA, PABLO
DEPARTAMENT SALUT ALACANT (AT. PRIMÀRIA) DELGADO GARCÍA, BEATRIZ
DEPARTAMENT SALUT SANT JOAN (AT. PRIMÀRIA) CRUZ BONMATI, LORETO

DEPARTAMENT SALUT DÉNIA (AT. PRIMÀRIA) i
DEPARTAMENT SALUT MARINA BAIXA (AT. PRIMÀRIA)

HERNÁNDEZ ABRIL, JOSE MANUEL
DEPARTAMENT SALUT ELX (AT. PRIMÀRIA) ALBERT SABATER, JOSEP AMÍLCAR
DEPARTAMENT SALUT ELX-CREVILLENT (AT. PRIMÀRIA) CARRILLO GARCÍA, Mª CONCEPCIÓN
DEPARTAMENT SALUT ELDA (AT. PRIMÀRIA) JIMÉNEZ LÓPEZ, ALFONSO

DEPARTAMENT SALUT ORIOLA (AT. PRIMÀRIA) i
DEPARTAMENT SALUT TORREVELLA (AT. PRIMÀRIA)

IBARRA RIZO, MANUELA
SAMU ( Direcció Bases ) GARCIA ARACIL, NOELIA

CENTRO DE PARÁLISIS CEREBRAL i
CENTRO DR. ESQUERDO

PASTOR BERNABEU, MARCELINO

LINDE HEALTHCARE (Caider Sant Joan) i
RESIDÈNCIES (Conselleria Igualtat i Polítiques Inclusives)

Direcció d'Infermeria de cada centre

CENTRE PENITENCIARI FONCALENT i
CENTRE MUNICIPAL D'ACOLLIMENT I INSERCIÓ PER A PERSONES SENSE LLAR D'ALACANT

MARTÍNEZ RIERA, JOSE RAMÓN

RESIDÈNCIA PENSIONISTES FERROVIARIS

CONTRERAS PÉREZ, DIGNA (Coordinadora sanitària de la Residència)

MOBILITAT
(Estudiants Erasmus, SICUE i Global)

GONZÁLEZ RODRÍGUEZ, ESTELA
SELECCIÓ DE PLACES:

L'alumnat seleccionarà en la seua matrícula el grup de pràctiques amb places disponibles segons els centres de pràctiques vinculats a cada grup de matrícula. Per a l'elecció de grup del Pràcticum II veure apartat "Assignació".

SOL·LICITUD DE CANVI de grup: Procediment i termini establit per la Junta de Centre.

SOL·LICITUD DE CANVI DE GRUP: Per problemes tècnics s'ha habilitat un nou FORMULARI per a sol·licitar el canvi de grup en assignatures Pràcticum. Les sol·licituds es resoldran seguint l'ordre de cita de matrícula. Termini de sol·licitud: 17 i 18 de setembre.
Consulta la RESOLUCIÓ durant l'última setmana de setembre.

ASSIGNACIÓ:

Pràcticum I i III de 2n curs (a realitzar en unitat Centres de Salut/Consultoris)
La Facultat de Ciències de la Salut assignarà a l'alumnat un centre de pràctiques dels vinculats al grup de matriculat. La unitat (Consultori / Centre de Salut) s'assignarà mitjançant crida en aula seguint l'ordre establit en la UA per a la distribució de cita de matrícula. Planificació de les crides en aula:

A causa de la situació actual se suspenen les pràctiques i l'assignació d'aquestes dues assignatures.

L'alumnat ha de portar la seua llista d'unitats de preferència segons els centres vinculats al grup de pràctiques matriculat, per a l'assignació en el moment de la crida. (Consulta ubicació i transports públics per a fer la teua llista i agilitar el procés d'assignació).

A l'alumnat que no estiga present en el moment de la crida, se li assignarà una de les places sobrants una vegada finalitzat el procés.

Pràcticum II de 3er curs (a realitzar en unitat Centres de Salut/Centres de Salut Pública o Servei Prevenció UA): Es pre-assignarà a l'alumnat en una de les unitats (centre de salut) que tenia assignada en el curs anterior sempre que estiga matriculat en el grup corresponent. En cas de voler canviar d'unitat, haver tingut assignat Consultori o estar matriculat en grup diferent haurà de sol·licitar la inclusió en el llistat de la crida en aula fixat per als Pràcticum I i III per a triar unitat d'entre les places disponibles.
Consulta la teua PRE-ASSIGNACIÓ abans de matricular-te (l'accés es realitza introduint email institucional UA i el teu número d'expedient acadèmic d'UACloud).

L'alumnat matriculat en Pràcticum II amb posterioritat al 8 de setembre, així com l'alumnat que no haja tingut assignat cap centre de salut/consultori durant el curs anterior, serà inclòs en la planificació de la crida en aula (a dalt indicat per al Pràcticum I i III).

Resta d'assignatures Pràcticum (de l'IV a XV) a realitzar en Hospital o un altre centre soci-sanitari: La Facultat de Ciències de la Salut assignarà a l'alumnat en les assignatures de 4t, de 3r i de 2n per aqueix ordre, un centre de pràctiques (dels vinculats en el grup de matrícula) i període de manera aleatòria. Posteriorment, el/a coordinador/a del centre de pràctiques assignarà la unitat i tutor/a soci-sanitari. En alguns centres s'assigna aquest tutor/a el primer dia de començament de pràctiques de l'assignatura.
Aquestes assignacions podran consultar-se a través de l'aplicació Pràcticum durant la setmana prèvia a l'inici de les pràctiques. Per circumstàncies sobrevingudes en el centre, l'assignació d'unitat i/o tutor pot veure's modificada cada període, per la qual cosa s'aconsella revisar l'assignació un dia abans de cada període d'incorporació.

Per a cada assignatura Pràcticum el Departament d'Infermeria i el Departament d'Infermeria Comunitària, S.P. e H.C. de la UA assignaran a cada estudiant el professorat responsable o tutors acadèmics en l'app Pràcticum.

DOCUMENTACIÓ GENERAL a lliurar en tots els centres de pràctiques. Termini: consultar en l'apartat de la reunió d'acolliment:

  • Declaració responsable. Imprimir i signar l'annex I i lliurar-lo a cada centre de pràctiques.
  • FORMACIÓ COVID. Alguns Hospitals impartiran la formació durant la reunió d'acolliment. Els següents centres requeriran el lliurament d'un certificat: Hospital Alcoi, Hospital G.U.Alacant, Hospital Vinaloposalut i Hospital Torrevella. La UA imparteix seminari COVID (necessària inscripció. Més informació en Anuncis UACloud i Facultat).
  • Compromís de confidencialitat. Descarregar, signar i lliurar-ho a cada centre de pràctiques en el termini a dalt indicat. Consultar les 10 senzilles regles per a actuar bé durant les pràctiques i la guia de protecció de dades en el document de l'apartat "Normes Generals".
  • Certificat de Delictes de Naturalesa Sexual. Tràmit online a través de la web del Ministeri de Justícia. Instruccions per a obtenir la clau PIN (pdf). Haurà de realitzar aquest tràmit el mes de setembre i aportar-lo al centre de pràctiques en el termini a dalt indicat.
  • Copia DNI i foto grandària carnet . Només per al centre que el sol·licite. El Centre Penitenciari de Fontcalent requereix aquest document i els anteriors a primers de desembre, per a poder gestionar el permís d'entrada que necessita l'estudiant (enviar per email els 3 documents al professor coordinador del centre jr.martinez ua.es).

Documents per a l'Hospital Vithas Medimar: Consentiment - confidencialitat

Documents addicionals per al grup Riberasalud (Hospital Vinaloposalud i Hospital Torrevella): Consultar protocols en l'apartat "Normes generals i protocols d'actuació": Vaig rebre - Protecció de Dades

Lloc de lliurament de la documentació general:
Durant la setmana prèvia a la reunió d'acolliment, l'alumnat haurà de lliurar la documentació a cada Direcció d'Infermeria o despatx de docència de cada centre on realitzarà pràctiques independentment del període d'incorporació. En alguns centres permeten el lliurament durant el mateix dia de la reunió d'acolliment excepte el Centre P. de Fontcalent que ho requereix un mes abans per a poder gestionar la targeta d'entrada.

DOCUMENTACIÓ ESPECÍFICA que portarà amb si l'estudiant cada dia de les seues pràctiques:

  1. Carnet de pràctiques. S'arreplega en la Consergeria de la Facultat en la setmana prèvia a la reunió d'acolliment, ensenyant la TIU o el carnet d'identitat. Es recomana haver complit amb el calendari vacunal i estar vacunat/da contra l'Hepatitis B.
  2. Fulla de Control d'Assistència en cada unitat. Descarregar. Arreplegar la signatura del tutor/a obligatòriament cada dia.
  3. Acord de Pràctiques. Disponible en l'aplicació Pràcticum, apartat "El meu tutor i centre de pràctiques". Per circumstàncies sobrevingudes en el centre, l'assignació de tutor i/o unitat pot ser modificada, per la qual cosa l'alumnat haurà de descarregar l'acord i lliurar-lo al centre el dia d'incorporació del període. Haurà d'imprimir i signar dos exemplars per assignatura per a segell i signatura per part del centre: una serà per a l'estudiant i l'altra per a la Direcció o despatx de Docència del centre de pràctiques. Una vegada finalitzat el curs, ha de pujar tots els Acords de Pràctiques signats i segellats a la Facultat a través d'aquest FORMULARI (només es podrà emplenar una sola vegada). Termini fins a finals de juliol.

L'alumnat que no haja lliurat la DOCUMENTACIÓ GENERAL en tots els centres en la setmana prèvia al dia de la reunió d'acolliment (o en alguns centres durant la reunió d'acolliment), no podrà incorporar-se a CAP pràctica.

 

REUNIÓ D'ACOLLIMENT  alumnat de 4t curs que s'incorpora al gener. (Actualitzat novament el 15/01/2021)

Si es realitzen assignatures Pràcticum en Departament/Hospital/Centre diferents, l'alumnat assistirà a la reunió d'acolliment del centre assignat en el seu primer període. Tots els centres assignats hauran de tenir la documentació general abans o el dia de la reunió d'acolliment.

REUNIÓ D'ACOLLIMENT alumnat que s'incorpora el 4 de maig.
REUNIÓ D'ACOLLIMENT alumnat que s'incorpora el 21 de juny. (Pendent)

El sistema de seguiment i avaluació de l'estudiant es realitza a través de l'aplicació Pràcticum. Cada avaluador (estudiant, tutor/a extern i professorat UA) haurà d'avaluar dins del termini límit establit en l'Aplicació Pràcticum (a la dreta de l'assignatura).

És important que l'estudiant comprove que el seu tutor/a extern/a i professorat, en el seu cas, hagen realitzat l'avaluació, cas contrari podria aparèixer suspesa l'assignatura. Si l'alumnat no s'autoevalúa en termini, perdrà la seua puntuació excepte en el cas de realitzar les pràctiques en el període de recuperació. En aquest cas, haurà de comunicar la puntuació que desitja posar-se al professor que li tutoritza i serà qui la introduïsca en l'app Pràcticum.

El professorat responsable elevarà a l'acta aquestes qualificacions, podent comprovar l'estudiant la qualificació obtinguda en el seu expedient acadèmic d'UACloud.

En cas d'accident durant el Pràcticum que comporte una assistència sanitària en centres públics o en els centres privats concertats:

Els estudiants menors o igual a 28 anys, estaran coberts pel segur escolar obligatori en la seua matrícula. Hauran d'acudir al servei de preventiva del seu departament al més prompte possible, notificar al centre i al coordinador de pràctiques així com a la Facultat i fer el seguiment complet segons se li indique. Deuran a més emplenar el  formulari i lliurar-lo en Secretaria de la Facultat juntament amb el comunicat d'assistència i la carta de l'INSS on se li reclama el pagament de l'assistència.

Els estudiants majors de 28 anys estaran coberts pel segur voluntari de la UA (informació i cobertures) que se'ls carregarà en la seua matrícula. Consulteu el seu protocol d'actuació en cas d'accident.

Normativa UA (art. 15 Assegurances)

La Universitat d'Alacant té subscrita una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil, amb renovació anual, per a aquells estudiants que realitzen Pràcticum.